ARAPÇA ÖĞRETİM METOT VE TEKNİKLERİ

Hazırlayan: Yrd. Doç. Dr. Candemir DOĞAN

Uzun yıllardır ülkemizde Arapça dil olarak öğretilmesine rağmen, bu dili öğrenecek ve öğretecekler için uygulanacak metot ve teknikleri açıklayan bir kitabın olmaması önemli bir eksiklik olarak süregelmiştir. Böyle bir boşluğu doldurmak için hazırlanan bu kitabın özel bir önemi vardır. Çünkü yabancı dil öğretiminin üç temel ögesi olan; ihtiyaca uygun iyi bir kitap, uzman bir yabancı dil öğretmeni ve motivesi tam öğrenci üçlüsünün oluşturacağı mütekâmil şartlar, bilinçli metot ve tekniklerle yürütülürse başarıya ulaşılır. Yabancı dil öğrenim ve öğretiminde metot ve tekniklerin başarıya katkısı %75 ve geri kalan %25’lik payın da gösterilen çabayla bağlantılı olduğu kabul edilir. Gerekli şartlar oluşmadan yalın çabalarla sürdürülen Arapça öğrenim ve öğretiminin verimsiz olmasının nedeni orantısızlıktır. Böyle bir ihtiyacı karşılamak için hazırlanan kitap, üç bölümden oluşur.

Kitabın yabancı dil olarak Arapça öğretiminin tarihî gelişimine ayrılan birinci bölümü; dil, dil melekesi, iletişim aracı olarak dilin görevi, anadil, yabancı dil ilişkisi ve yabancı dil öğrenim-öğretim problemlerini işler. Dil bilimi ve bölümleri; sesbilim, biçimbilim, sözdizimi, anlambilim ve kelimebilimin yabancı dil öğretimine katkıları açıklanır. Kitabın asıl konusu olan uygulamalı dilbilim ve yöntemleri daha ayrıntılı olarak işlenir. Bu bağlamda yabancı dil olarak Arapça öğretim tarihi, Arapçanın dünya dilleri arasındaki yeri, ilk Arapça öğretimi çalışmaları ve gelişmesi incelenir, çağımızda yabancı dil olarak Arapça öğretimi, çağdaş Arapça öğretimimin doğuşu, yabancı dil olarak Arapça, öğretim çalışmaları ve merkezlerin öğretim yöntemleri hakkında bilgiler verilir. Arapça öğretiminde hedef kitle olan Türklerde Arapça öğretimi başlığı altında ise; Türk medreselerinde Arapça öğretimi ile Türkiye’de Arapçanın önemi ve öğretimi, Türkçe-Arapça etkileşmesinin öğretime katkıları gibi konulara yer verilir.

Kitabın yabancı dil öğretim teori, metot ve tekniklerinin işlendiği ikinci bölümünde; dil teorileri, eğitsel teorilere konuyla ilişkisi kadar değinilir ve farklı metotların doğmasını nasıl etkilediği belirlenir. Genelde yabancı dil öğretim metotları, özelde Arapça öğretim metot ve teknikleri üç grupta; klâsik metotlar, yeni metotlar ve bilimsel program metotları şeklinde ayrıntılı olarak işlenir. Teknikler önce teorik ve daha sonra da uygulamalı olarak açıklanır. Eğitsel oyunlarla öğretim teknikleri, eğitsel oyun çeşitleri ve oynama biçimleri örneklerle gösterilir. Öğrenimi kolaylaştıran teknikler, iletişim oyunları ve gramer oyunları gibi teknikler uygulamalı olarak gösterilir. Dil laboratuarları, televizyon ve bilgisayar destekli yabancı dil öğretimi ile bireysel ve bireyselleştirilmiş öğretim teknikleri, her öğrencinin yeteneğine uygun öğretim biçimi belirleme yolları gösterilir.

Kitabın üçüncü bölümü Arapça temel dil becerilerinin öğretim uygulamalarına ayrılmıştır. Dört temel dil becerisinden dinleme ve anlama öğretimi başlığında; dinleme ve anlama öğretiminin esasları, dinleme ve anlama becerisinin gelişimi, Arapça seslerin öğretim metot ve teknikleri işlenir. Konuşma becerisi öğretiminin esasları, önemi, konuşma öğretim alıştırma teknikleri ve bunlarla ilgili kart tekniği, hikâye tekniği gibi teknikler açıklanır. Arapça okuma becerisi öğretiminin önemi ile sesli okuma, sessiz okuma gibi okuma öğretiminde uygulanan teknikler ile teknik araçlar, okuma öğretimi problemleri ve çözüm yolları gösterilir. Arapça yazı öğretiminin genel esasları, heceleyerek imlâ öğretim tekniği, görsel imlâ öğretim tekniği ve deneysel imlâ öğretim tekniği gibi yaygın imlâ düzeltme teknikleri açıklanır. Hat öğretimi, kompozisyon ve noktalama işaretlerinin öğretimi işlenir. Öğretime yön veren ders kitabının hedef, metot ve teknikler ile dört temel beceriye uygunluğu, teknik özellikler, kitaba yardımcı diğer teknik araçlar tanıtılır.

Kitap sürüp giden Arapça nasıl öğrenilip öğretilmeli arayışlarına son vermek için yabancı dil olarak Arapça öğreten çağdaş Arapça yabancı dil öğretim merkezlerinin öğretim metotları incelenerek hazırlanan sistematik bu kitap, ülkemizde Arapça öğrenim ve öğretime yeni bir açılım getirecek niteliktedir. Arapçanın çağdaş yabancı dil öğretim metot ve teknikleriyle daha kolay öğrenilip öğretilmesine ve bunlarla ilgili problemlerin çözümüne katkı sağlar. Bu sebeple Arapça öğrenen, öğreten, öğretim programı ve ders kitabı hazırlayanlar için seçkin bir başvuru kaynağı özelliğindedir. 1.hamur Ebat16 x 24 223 sayfa Karton Kapak Dili: Türkçe
Ayrıntılı bilgi için; Tel:05064348455 E-Mail: can.dogan@hotmail.com