Arapça Öğrenim ve Öğretim Kılavuzu




Arapça Öğrenim
ve
Öğretim Kılavuzu
5
İÇİNDEKİLER
Önsöz...................................................................................................................11

GİRİŞ................................................................................................................. 15
ARAPÇA ÖĞRENİM VE ÖĞRETİM KILAVUZLUĞU...................................................... 15
1. Arapça Nedir?.............................................................................................. 15
2. Arapça Öğrenme Nedir?............................................................................ 16
3. Arapça Öğretme Nedir? ............................................................................ 16
4. Arapça Öğrenimi Neden Güçtür?.................................................................. 17
5. Arapça Zor Bir Dil midir? ............................................................................. 19
6. Arapçanın Önemi Nedir?............................................................................. 22
7. Arapça Öğrenmenin Yararları Nedir?....................................................... 23
7.1. Arapça Öğrenmenin Tarihî ve Kültürel Yararları.................................... 24
7. 2. Arapça Öğrenmenin Ticarî ve Ekonomik Yararları............................... 25
1. ARAPÇA ÖĞRENİM VE ÖĞRETİMİNE GİRİŞ ................................ 29
1.1. Arapçanın Tarihî Gelişimi .................................................................... 29
1.2. Arapçanın Dilsel Kökeni .................................................................... 29
1.3. Klâsik Dönemde Arapça.................................................................. 30
1.4. İslâmî Dönemde Arapça .................................................................... 32
1.4.1. Gelişme Dönemi Arapçası .............................................................. 33
1.4.2. Yükselme Dönemi Arapçası ............................................................. 33
1.4.3. Duraklama Dönemi Arapçası ............................................................ 35
1.5. Mahallî Lehçeler Dönemi Arapçası .............................................. 37
1.6. Arapçanın Dünya Dilleri Arasındaki Yeri .............................................. 39
2. TÜRK TARİHİNDE ARAPÇA ÖĞRETİMİ..................................................................... 41
2.1. Arapça-Türkçe Arasındaki Etkileşim.................................................... 42
2.2. Türkçe Karşılaştırmalı Arapça Öğretimi ......................................... 43
2.3. Çağdaş Türkiye İçin Arapçanın Önemi .............................................. 46
3. ARAPÇA ÖĞRETİM ESASLARI ............................................................ 50
3.1. Arapça Öğretim Hedeflerinin Belirlenmesi ............................................ 53
3.1.1. Dilsel Arapça Öğretimi............................................ 53
3.1.2. Bilimsel Arapça Öğretimi........................................................... 54
3.2. Arapça Öğretim Araçlarının Düzenlenmesi ............................................. 54
3.3. Arapça Öğretim Uygulamaları ........................................
4. ARAPÇA BECERİLERİN KAYNAŞIK ÖĞRETİMİ ....................... 60
4.1. Arapça Uygulamalar Tutarlı ve Birbirini Desteklemeli.................... 61
4.2. Arapça Öğretim Hedef ve Uygulamalarında Birlik............................. 63
5. ALAN ARAPÇASI ÖĞRENİM VE ÖĞRETİMİ ................................. 66
5.1. Arapça Alan Dili Öğretimi ............................................................... 68
5.2. Arapça Öğretim Miktarı.................................................................. 69
5.3. Arapça Öğretim Şekli .................................................................... 70
5.4. Arapça Dil Eşiği Öğretimi.............................................................. 70
5.4.1. Öğretilecek Arapça Yapı Bilgisi ............................................ 72
5.4.2. Öğretilecek Arapça Anlam Bilgisi ............................................. 73
5.4.3. Yapı ile Anlamın Dilsel Estetikle Öğretimi ............................... 74
5.5. Arapça Öğretiminde Hedef Belirleme ............................................ 75
5.5.1. Arapça Öğretiminin Ana Hedefleri.................................................. 76
5.5.2. Arapça Öğretiminin Özel Hedefleri.............................................. 77
5.5.3. Arapça Öğretiminin Uzak Hedefleri ........................................... 77
6. ARAPÇA ÖĞRETİMİNDE ÖĞRENCİYE UYGUNLUK ......................... 80
6.1. Arapça Öğretiminin Tatmin Ediciliği............................................. 80
6.2. Öğretimin Öğrenci Seviyesine Uygunluğu ................................... 82
6.3 Arapça Öğretiminin Ekonomik Olması......................................... 83
6.4. Arapça Öğretiminde Öğrenci Etkinliği ........................................ 85
6.5. Arapça Öğretiminde Öğretmen Etkinliği....................................... 87
Bu Bölümün Başvuru Kaynakları............................................................ 92


I. BÖLÜM

ARAPÇA DİNLEME-ANLAMA BECERİSİ ÖĞRENİM VE ÖĞRETİMİ..... 95
1. ARAPÇA DİNLEME ÖĞRETİMİ............................................ 95
1.1. Arapça Öğretiminde Dinleme.................................................... 97
1.2. Dinleme Becerisinin Fizikî Yapısı............................................... 98
1.3. Arapça Öğretiminde Dinlemenin Rolü...................................... 99
1.4. Dinleme Öğretim Basamakları ................................................ 101
1.4.1. Dinleme Öncesi Etkinlikler............................................. 102
1.4.2. Dinleme Sırası Etkinlikler........................................................ 102
1.4.3. Dinleme Sonrası Etkinlikler..................................................... 103
1.5. Dinleme Becerisi Kazanma............................................................... 104
1.6. Dinleme Öğretimi Problemleri ................................................... 105
2. ARAPÇA SESLERİN ÖĞRETİMİ .............................................. 107
2.1. Arapça Seslerin Öğretimi........................................................ 107
2.2. Arapça Sesleri Tanıma Yolları................................................... 108
2.3. Arapça Seslerin Öğretim Hedefi............................................... 109
2.4. Arapça Seslerin Öğretim Şekli.................................................111
2.4.1. Ses Öğretim Problemleri ve Çözümü..................................112
2.4.2. Telâffuz Yanlışları ve Düzeltilmesi ..............................................114
2.5. Arapça Ses Öğretimi ve Öğretmen .............................................115
3. ARAPÇA TELÂFFUZ BECERİSİ EDİNİMİ.........................................116
3.1. Arapça Telâffuz Öğretimi....................................................117
3.1.1. Telâffuz Öğretiminde Dinleme ...........................................118
3.1.2. Toplu Hâlde Telâffuz Öğretimi................................................... 120
3.1.3. Kişisel Telâffuz Öğretimi............................................... 121
3.1.4. Seslerin Cümle İçinde Telâffuzu ................................................... 121
3.2. Telâffuz Yanlışlarını Düzeltme............................................. 122
4. ARAPÇA ANLAMA BECERİSİ EDİNİMİ .................................. 126
4.1. Anlama Becerisi Öğretimi.................................................................... 127
4.2. Anlama Becerisi Edinimi ...................................................................... 128
4.2.1. Anlama Becerisi Kazanımı............................................... 131
4.2.2. Anlama Becerisinin Rolü................................................................ 133
4.3. Bilinçli Anlamanın Oluşumu ....................................................... 134
4.4. Anlama Öğretiminin Esasları............................................................ 137
4.5. Anlama Öğretimi Uygulamaları ........................................................ 140
4.6. Anlama Öğretiminin Kapsamı.................................................................... 143
4.7. Dinle-Anla Öğretimi Teknik Araçları .................................................. 143
4.8. Anlama Dersi Uygulaması.............................................................. 145
4.9. Anlama Becerisinin Gelişim Göstergeleri ..................................... 146
4.10. Anlamanın Beceriler Arası Rolü ........................................................ 147
4.10.1. Anlama-Okuma İlişkisi ....................................................................... 147
4.10.2. Anlama-Yazma İlişkisi ......................................................................... 148
4.10.3. Tümdengelim Anlama Alıştırmaları .............................................. 148
4.10.4. Tümevarım Anlama Alıştırmaları...................................................... 149
4.10.5. Anlama ve Aktif Hafıza Oluşumu ........................................................ 150
Bu Bölümün Başvuru Kaynakları........................................................... 153


II. BÖLÜM

ARAPÇA KONUŞMA BECERİSİ ÖĞRENİM-ÖĞRETİMİ...................... 155
1. ARAPÇA KONUŞMA ÖĞRETİMİ............................................... 155
1.1. Konuşma Becerisi ........................................................... 157
1.2. Konuşma Öğretimi Basamakları ............................................ 159
1.3. Konuşma Becerisinin Fiziki Yapısı............................................ 162
1.4. Konuşma Öğretim Hedefleri............................................ 164
2. KONUŞMA ÖĞRETİMİ ESASLARI.................................................. 167
2.1. Konuşma Öğretimine Hazırlık .............................................................. 172
2.2. Konuşma Becerisinin Gelişimi .................................................... 176
3. KONUŞMA BECERİSİ EDİNİMİ ....................................................... 178
3.1. Konuşma Öğretimi Esasları...................................................... 180
3.2. Konuşma Öğretiminde Diyaloglar.................................................... 181
3.3. Konuşma Öğretiminde Diyalogların Rolü ...................................... 182
3.4. Konuşma Öğretiminde Diyalog Uygulamaları .................................. 184
3.5. Diyalog Öğretim Basamakları .............................................. 186
3.6. Konuşma Öğretimi Alıştırmaları ............................................. 187
KONUŞMA ÖĞRETİM METOTLARI .................................................... 191
4.1. Konuşma Öğretim Teknikleri.............................................. 192
4.2. Konuşma Öğretim Kartları .......................................................... 194
4.3. Konuşma Öğretiminde Kısa Hikâye..................................... 198
4.4. Konuşma Öğretiminde Öğretmen ................................................... 200
Bu Bölümün Başvuru Kaynakları......................................................... 205
III. BÖLÜM

ARAPÇA OKUMA BECERİSİ ÖĞRENİM VE ÖĞRETİMİ................ 207
1. ARAPÇA OKUMA ÖĞRETİMİ ......................................................... 207
1.1. Arapça Öğretiminde Okumanın Önemi ............................. 208
1.2. Okuma Becerisinin Fizyolojik Yapısı ................................................211
1.3. Okuma Becerisinin Hedefleri ................................................. 212
1.4. Okuma Öğretimi Basamakları..................................................... 214
1.4.1. Yoğun Okuma Becerisi .................................................................... 218
1.4.2. Yaygın Okuma Becerisi ...................................................... 219
2. OKUMA ÖĞRETİMİ ESASLARI............................................................ 223
2.1. Okuma Yazılı Sembolleri Algılama Aracıdır.................................... 224
2.2. Okuma Bilgilere Ulaşma Aracıdır .................................................... 225
2.3. Okuma Bir İletişim Sürecidir............................................................ 225
2.4. Okuma Düşünme ve Uygulama Aracıdır......................................... 225
2.5. Okuma Becerilerinin Öğretim Sırası ............................................... 226
3. OKUMA ÇEŞİTLERİ .................................................................. 228
3.1. Sesli Okuma Öğretimi................................................................... 228
Arapça Öğretiminde Sesli Okumanın Yararları................................................. 230
3.2. Sessiz Okuma Öğretimi............................................................. 231
3.2.1. Sessiz Okuma Öğretim Basamakları............................................. 233
3.2.2. Sessiz Okuma Öğretim Uygulamaları ................................................ 234
3.2.3. Sessiz Okumanın Arapça Öğrenimine Katkıları ............................ 235
4. OKUMA BECERİSİ GELİŞİMİ................................................. 237
4.1. Okuma Becerisini Geliştirecek Parçaların Seçimi .......................... 237
4.2. Okuma Parçalarının Dilsel Özellikleri ........................................ 238
4.4. Okuma Öğretimi Programının Özellikleri ...................................... 239
4.5. Başarılı Okuma Öğretiminin Kuralları ................................................ 239
5. OKUMA BECERİSİ ENGELLERİ............................................................................... 242
5.1. Okuma Geriliği Nedir? .................................................................... 242
5.2. Okuma Geriliğinin Sebepleri ............................................................. 242
5.3. Okuma Geriliğini Giderme Yolları......................................................... 246
6. OKUMA ÖĞRETİM METOTLARI................................................. 248
6.1. Tümevarımla Okuma Öğretimi.......................................................... 248
6.1.1. Harf Tekniği............................................................................. 249
6.1.3. Tümevarımın Olumlu Yanları....................................................... 250
6.1.4. Tümevarımın Olumsuz Yanları..................................................... 251
6.2. Tümdengelimle Okuma Öğretimi ................................................... 252
6.2.1. Kelime Tekniği ............................................................................ 252
6.2.2. Cümle Tekniği ....................................................................... 253
6.2.3. Med Harfleri Tekniği........................................................................ 254
6.2.4. Tümdengelimin Olumlu Yanları..................................................... 254
6.2.5. Tümdengelimin Olumsuz Yanları ........................................................ 255
6.3. Analiz-sentez Metoduyla Okuma Öğretimi................................. 255
7. OKUMA DERSİ PLÂNI......................................................................... 258
7.1. Okuma Dersinin Uygulanışı............................................................. 259
7.2. Okuma Öğretim Araçları.......................................................... 261
7.3. Okuma Öğretiminde Öğretmen Etkinliği ..................................... 262
7.4. Okuma Öğretiminde Öğrenci Etkinliği............................................ 264


IV. BÖLÜM

ARAPÇA YAZI BECERİSİ ÖĞRENİM VE ÖĞRETİMİ............................... 269
1. ARAPÇA YAZI ÖĞRETİMİ........................................................... 269
1.1. Arapça Yazı Öğretiminin Önemi .................................................. 270
1.2. Arapça Yazı Öğretiminin Hedefleri..................................................... 272
2. YAZI ÖĞRETİM ESASLARI ............................................................... 273
2.2. İmlâ Öğretim Esasları .................................................................... 274
2.3. İmlâ Öğretim Metotları......................................................................... 276
2.3.1. Heceleyerek İmlâ Öğretimi.............................................................. 277
2.3.1.1. Heceleyerek İmlâ Öğretim Uygulaması ....................................... 279
2.3.2. Görsel İmlâ Öğretimi....................................................................... 280
2.3.2.1. Görsel İmlâ Öğretim Teknikleri ................................................. 281
2.3.2.2. Görsel İmlâ Öğretim Alıştırmaları ............................................ 282
2.3.3. Deneysel İmlâ Öğretimi........................................................... 284
2.3.3.1. Deneysel İmlâ Öğretiminin Hedefleri........................................ 285
2.3.3.2. Deneysel İmlâ Öğretim Teknikleri...................................... 285
2.3.3.3. Deneysel İmlâ Öğretim Alıştırmaları...................................... 286
2.3.3.4. Deneysel İmlâ Öğretim Uygulamaları ........................................... 287
2.4. İmlâ Yanlışlarını Düzeltme .............................................................. 289
2.4.1. Doğrudan Düzeltme Tekniği ................................................ 289
2.4.2. Dolaylı Düzeltme Tekniği ............................................................. 290
2.4.3. İmlâ Yanlışlarında Hoşgörü Sınırı........................................................ 290
2.4.4. Öğrencinin Kendi Yanlışlarını Düzeltmesi........................................ 291
2.4.5. Öğrencilerin Birbirinin Yanlışını Düzeltmesi................................ 291
2.4.6. Genel Yanlışların Birlikte Düzeltilmesi....................................... 291
2.4.7. Yanlışları Düzeltme Ölçütleri ..................................................... 292
2.5. İmlâ Dersi Plânlama Esasları............................................................ 293
2.5.1. İmlâ Dersi Uygulamaları...................................................................... 293
2.5.2. İmlâ Öğretim Problemleri............................................................. 294
3. HAT ÖĞRETİMİ.......................................................................................... 297
3.1. Hat Öğretimi ..................................................................................... 298
3.2. Hat Öğretim Esasları........................................................................ 299
3.3. Hat Öğretim Metotları ....................................................................... 300
3.4. Hat Örneklerinin Seçimi.............................................................. 301
4. YAZILI ANLATIM ÖĞRETİMİ........................................................... 302
4.1. Yazılı Anlatım .............................................................................. 303
4.2. Yazılı Anlatım Esasları.......................................................................... 304
4.3. Yazılı Anlatım Çeşitleri.............................................................. 305
4.3.1. Basit Yazılı Anlatım........................................................................... 306
4.3.2. Yönlendirmeli Yazılı Anlatım ......................................................... 306
4.3.3. Serbest Yazılı Anlatım ..................
4.4. Yazılı Anlatım Öğretimi Problemleri................................................311
5. NOKTALAMA İŞARETLERİ ÖĞRETİMİ...................................... 312
Genel Kaynakça....................................................................................... 316



Önsöz
Çağımızın yeni olgusu olan küreselleşme, dilsel iletişimin en ücra köşedeki insanların günlük hayatlarını dahi etkileyecek bir biçimde gelişmesine sebep olmuştur. Bunun tabii sonucu olarak pek çok kimse günlük işlerin akışı içinde çok farklı ulus ve dilin yayıldığı geniş iletişim alanını kontrol etme gereğini duymaya başlamıştır. Daralan dünya coğrafyası bir yandan insan ilişkilerini geliştirirken, diğer yandan da pek çok farklı dillerin bilinmesi gereğini zorunlu hâle getirmiştir. Çok eskilere uzanan yabancı dil bilmenin önemi, tarihî zirvesine çıkmıştır. Öyle ki, artık bir yabancı dil değil, birkaç yabancı dil bilmenin gereğinden söz edilir olmuştur. 
Çağımızın en önemli ayırıcı özelliği olan hizmet sektörünün hızla gelişmesi yabancı dil ihtiyacının artışında çok etkili oldu. Artık, aynı dili konuşanlardan daha çok yabancılarla ilişkiler sürdürülmekte ve bunun gereği olarak da yabancı dil herkes için büyük önem taşımaktadır. Hayatın her alanında saygın ve seviyeli hizmetlerin sunumu veya alımı için çok iyi iletişimin kurulmasına gerek duyulmaktadır. Her alanda başarılı bir meslek hayatı sürdürme ve evrensel gelişmeleri takip ederek özel ve güncel bilgileri süzebilmek için birkaç yabancı dil öğrenmek lüks değil, artık zorunlu bir ihtiyaç hâline gelmiştir.

Küreselleşmeyle gelen yabancı dil bilme zorunluluğu, iletişimi klasik yabancı dil bilmenin sınırlarının ötesine taşıdı. Bunun için yabancı dillerin meslekî şartlara uygun en iyi ve etkileyici şekliyle kullanımı gereklidir. Bu bağlamda değişen dünya şartları uzun tarih, din ve kültür birliğimiz olan komşularımızın dili olan Arapçanın farklı yeni boyutlar kazanması önemini arttırmıştır. Değişen dünya şartları, ülkemiz için yeniden özel önem kazanan Arapçanın, öğrenim ve öğretiminin çağdaş yöntemlerle yapılması gereğini tekrar karşımıza çıkardı.

Ancak, iletişim maksatlı Arapça öğrenmek veya öğretmek isteyenlerin ihtiyacını karşılayacak bir rehber kitabın bulunmayışı, dağınık hâlde olan materyalin kullanımını âdeta imkânsız hâle getirmektedir. Böyle bir ihtiyacı karşılamak, Arapça öğrenme ve öğretme isteyenlerin hangi metot, teknik, araç ve gereçleri nasıl kullanacaklarına kılavuzluk yapmak için metodolojik bu ilk kitap hazırlanmıştır. Kitap, Arapça öğrenme veya öğretmeyi öğreterek kazandırdığı metodolojik müktesebatla hedefi dilin öğrenilip öğretilmesini sağlayacaktır. Böylece öğrenim veya öğretim rastgele kargaşasından kurtarılarak hedef dil, bilimin gerektirdiği esaslara uygun öğrenilip öğretilebilecektir. Başarısızlık nedenleri bilimsel olarak ortaya konarak bilimsel yöntemlerle çözümleri bulunacağından hedefi gerçekleştirmeyi engelleyen anlamsız çaba ve bahaneler ortadan kalkacaktır. 

Kitabın giriş bölümünde, Arapça öğrenim ve öğretimiyle ilgili terimler ile sık kullanılan temel kavramlar açıklanarak, Arapçanın tarihî süreç içinde kökeni, yükselişi, gerilemesi ve günümüzdeki durumu öğrenimöğretim açısından değerlendirilmiştir. Türkçeyle etkileşimi ile bunun öğrenim-öğretime yansıması araştırılarak, en geniş anlamda Arapça öğretiminin temel ilkelerinin neler olması gerektiği, alan dili olarak öğretim esasları, dil becerilerinin bir bütünlük içinde öğretimi, öğretimin öğrenciye uygunluğunu gibi konular ayrıntılı olarak işlenmiştir. Öğrenim ve öğretimi etkileyen problemlerin çözümleriyle birlikte sağlıklı bir rehberlik için öğrenen ile öğretenin yüksek düzeyde isteklendirilmesine çalışılmıştır.

Birinci bölümde insanın dış dünya ile ilişkilerini sağlayan dinlemeanlama becerisinin Arapça öğrenme sürecindeki yeri ve önemi açıklanmıştır. Arapça dinleme-anlama becerisinin fiziki yapısı, fonksiyonu, sesler ve telâffuz öğretimi, dinleme-anlama öğretim metotları ve ders uygulamaları ile karşılaşılan problemler ve çözüm yolları açıklanmıştır. Dinleme-anlama becerisinin diğer dil becerileriyle ilişkisinin öğrenim-öğretime yansıyan yönleri gibi konular tüm ayrıntılarıyla işlenmiştir. 

İkinci bölümde insanı sosyalleştiren ve yabancı dil bilmenin en önemli ölçütü olan konuşma becerisinin Arapça öğrenim veya öğretim sürecindeki yeri ve önemi açıklanmıştır. Arapça konuşma becerisi, öğrenim ve öğretimi, genel esasları, konuşma becerisi edinimi, metotları, teknikleri ve ders uygulamaları gibi rehberliği yapılması gereken tüm konular ayrıntılarıyla işlenmiştir.


Üçüncü bölümde yazıyı sözlü ifadeye çevirme, anlam çıkarma, yazar-okuyucu diyalogu ve Arapça öğrenme-öğretmenin olmazsa olmaz becerisi olan okuma becerisini açıklar. Arapça okuma becerisi öğrenim-öğretiminin genel esasları, okuma çeşitleri, geliştirme esasları, problemleri, metotları, teknikleri ve ders uygulamalarıyla ilgili tüm ayrıntılar bu bölümde açıklanmıştır. Okumanın hem Arapça öğrenme hem de öğretme aracı olmakla kalmayan, aynı zamanda Arapça kaynaklara ulaşmak için hedef ve odak bir beceri olduğu da açıklanmıştır. 

Dördüncü bölümde sosyal hayatta özel önemi olan, tarih, kültür ve medeniyeti koruyan, geliştiren, alternatifsiz ve en önemli hedef olan yazı becerisi işlenmiştir. Arapça yazı becerisi, öğrenim ve öğretim, esasları, yazı çeşitleri, metot, teknik ve öğretim uygulamaları, hat öğretimi, yazılı anlatım ve noktalama işaretlerinin öğretimi tüm ayrıntılarıyla ele alınmıştır. Yazı becerisi kazanmak için sesin doğru telâffuzu, harflerin sembolleri ile elin otomatik kas hareketleri arasında kurulan ortak güçlü bir ilişkinin nasıl melekeye dönüşeceği açıklanmıştır.

Arapçada dört temel dil becerisi, hem öğrenim-öğretim aracı hem de öğrenim ve öğretimin hedefidir. Becerilerin kazanılması için metot, teknik, araç ve gereçlerin bilimsel bir gerçekliliği olsa da yüzde yüz başarıyı gerçekleştiren araçlar olamayabilir. Bunlar kadar başarı için; izlenen yöntem, uygulayıcı öğretmen ve uygulamanın muhatabı öğrenci üçlüsünün kaynaşması ve yüklendiği sorumluluğun bilincinde olmaları da önemlidir. Bunun için metot, teknik, araç ve gereçleri kullanacak öğretmenin metodolojik eğitim almış ve öğretmeye hazır olması gerekir. Yine tüm öğretim faaliyetleri kendisi için oluşturulan ve odağında olan öğrencinin, öğrenim süreci içindeki görev ve sorumluğunu bilip yerine getirmeye hazırlıklı olması, başarının olmazsa olmaz bir şartı olduğu üzerinde durulmuştur.

Günümüze kadar öğretimin üç organından olan öğretmen ve öğrenci sorumluluklarının kısmı ihmal edildiği görülür. Bunun için başarısızlıktan hep metot, teknik, araç ve gereçler sorumlu görülmüştür. Ancak öğretmen ve öğrencinin bilinçli sorumluluk yüklenmediği bir öğrenim-öğretimin başarısından söz etmek oldukça zordur. Bu eksiğin giderilmesi için her becerinin uygulama bölümünde öğretmen ve öğrenci sorumlulukları tekrar hatırlatılarak sağlıklı bir kılavuzluk yapılmaya çalışılmıştır. Yine Arapça öğrenen veya öğretenlerden daha fazla bilgi isteyenlere yardımcı olması için her bölümün sonuna, konu hakkında önemli başvuru kaynakçası eklenmiştir.

Arapça öğretim metodolojisi alanında ilk sayılabilecek bu çalışma, otuz yılı aşan öğretim uygulamalarının metodolojik bir derlemesi olduğu söylenebilir. Özellikle dokuz ay süreyle Arapça öğrenim-öğretim bilgilerini geliştiren bini aşkın Arapça öğretmeninin karşılaştıkları problemlerin on yılı aşan bir eğitim süresince gözlemlenmesi ve çözüm için üretilen, uygulamalar dizisinden oluşan rehberlik çabasının bir ürünüdür. Arapça öğrenen ve öğretenleri hedeflerine götüren bir rehber olması ve onlardaki Arapça öğrenme arzusunu uyandırarak en kısa sürede hedeflerine kolayca ulaşmalarına vesile olması en içten dileğimdir. Yıllardır sabırla bir ilim kozası olan kitabı örme aşkını bende uyandıran annem, babam, hocalarım, eşim, biricik çocuklarım ve her aşamasında maddî ve manevi yardımlarıyla beni yüreklendiren sevgili kardeşim Mehmet Doğan, Türkçe tashihini özveriyle yapan Dr. Abdullah Demiral ve her aşamada emeği geçenlere sonsuz şükranlarımı sunarım.

Doç. Dr. Candemir Doğan