YABANCI DİL OLARAK ARAPÇA ÖĞRETİM METOT VE TEKNİKLERİ

BÖLÜM I

YABANCI DİL OLARAK ARAPÇA ÖĞRETİMİNİN
TARİHÎ GELİŞİMİ

1. DİL veya DİL MELEKESİ NEDİR?..........................................................
1.1. Toplumsal İletişim Aracı Olarak Dilin Görevi...............................
1.2. Ana Dilin Yabancı Dil Öğretimine Etkisi......................................
1.3. Yabancı Dil Nedir?..........................................................................
1.4. Yabancı Dil Öğretiminin Problemleri............................................
2. DİL BİLİMİ VE BÖLÜMLERİ ...............................................................
2.1. Ses Bilimi .......................................................................................
2.2. Biçim Bilimi ...................................................................................
2.3. Söz Dizimi ......................................................................................
2.4. Anlam Bilimi  .................................................................................
2.5. Kelime Bilimi..................................................................................
2.6. Uygulamalı Dil Bilimi ...................................................................
3. YABANCI DİL OLARAK ARAPÇA ÖĞRETİM TARİHİ......................
3.1. Arapçanın Dünya Dilleri Arasındaki Yeri......................................
3.2. İlk Arapça Öğretimi Çalışmaları ve Gelişmesi..............................
3.2.1. Kıyasın Nahive Girmesi......................................................
3.2.2. İstidlâlin Nahive Girmesi....................................................
3.2.3. Âmil Kavramının Nahive Girmesi......................................
3.2.4. Nahiv Öğretiminde Şerh ve Haşiyeler Dönemi..................
3.2.5.  Nahiv Öğretiminde Yenilik Akımı.....................................
4. ÇAĞIMIZDA YABANCI DİL OLARAK ARAPÇA ÖĞRETİMİ............
4.1. Çağdaş Arapça Öğretimimin Doğuşu.............................................
4.2. Yabancı Dil Olarak Arapça Öğretim Merkezleri...........................
4.3. Yabancı Dil Olarak Arapça Öğretimi Çalışmaları.........................
5. TÜRKLERDE ARAPÇA ÖĞRETİMİ......................................................
5.1. Türk Medreselerinde Arapça Öğretimi...........................................
5.2. Türkiye'de Arapçanın Önemi ve Öğretimi.....................................
5.3. Türkçe-Arapça Etkileşmesinin Öğretime Katkısı..........................
5.4. Türkiye'de Arapça Öğretiminin Bugünkü Durumu........................

BÖLÜM II

YABANCI DİL ÖĞRETİM TEORİ, METOT VE TEKNİKLERİ

1. TEORİLER ............................................................................................
1.1. DİLSEL TEORİLER........................................................................
1.1.1. Biçimsel Teori.....................................................................
1.1.2. Sözlü (Oral) Teori................................................................
1.1.3. Uygulamalı Teori ................................................................
1.2. EĞİTSEL TEORİLER......................................................................
1.2.1. Görsel Teori.........................................................................
1.2.2. Konusal Teori......................................................................
1.2.3. Doğal Teori..........................................................................
2. METOTLAR ..........................................................................................
2.1. KLÂSİK METOTLAR.....................................................................
2.1.1. DİLBİLGİSİ-ÇEVİRİ METODU .........................................
2.1.1.1. Dil bilgisi-Çeviri Metodunun Uygulanması..................
2.1.1.2. Dil bilgisi-Çeviri Metodunun Üstünlükleri....................
2.1.1.3. Dil bilgisi-Çeviri Metodunun Eleştirisi.........................
2.2. YENİ METOTLAR..........................................................................
2.2.1. DİREKT METOT ................................................................
2.2.1.1. Direkt Metodun Özellikleri.........................................
2.2.1.2. Direkt Metodun Üstünlükleri......................................
2.2.1.3. Direkt Metodun Eleştirisi............................................
2.2.2. OKUMA METODU ............................................................
2.2.2.1. Okuma Metodunun Özellikleri....................................
2.2.2.2. Okuma Metodunun Üstünlükleri.................................
2.2.2.3. Okuma Metodunun Eleştirisi.......................................
2.3. YENİ BİLİMSEL PROGRAM METOTLARI.................................
2.3.1. İŞİTSEL-DİLSEL METOT .................................................
2.3.1.1. İşitsel-Dilsel Metodun Özellikleri...............................
2.3.1.2. İşitsel-Dilsel Metodun Uygulanması...........................
2.3.1.3. İşitsel-Dilsel Metodun Üstünlükleri............................
2.3.1.4. İşitsel-Dilsel Metodun Eleştirisi.................................
2.3.2. BİLİŞSEL ÖĞRENME METODU ......................................
2.3.2.1. Bilişsel Metodun Özellikleri........................................
2.3.2.2. Bilişsel Öğrenme Metodunun Uygulanması................
2.3.2.3. Bilişsel Metodun Üstünlükleri.....................................
2.3.2.4. Bilişsel Metodun Eleştirisi...........................................
2.3.3. İLETİŞİMCİ METOT ........................................................
2.3.3.1. İletişimci Metodun Özellikleri.....................................
2.3.3.2. İletişimci Metodun Üstünlükleri..................................
2.3.3.3. İletişimci Metodun Eleştirisi........................................
2.3.4.  İŞİTSEL-GÖRSEL METOT  ...........................................
2.3.4.1.İşitsel-Görsel Metodun Özellikleri................................
2.3.4.2. İşitsel-Görsel Metodun Üstünlükleri............................
2.3.4.3. İşitsel-Görsel Metodun Eleştirisi.................................
2.3.5. SEÇMELİ METOT ...........................................................
Seçmeli Metodun Özellikleri.................................................
2.3.6. İŞLEVSEL-KAVRAMSAL METOT.................................
2.3.6.1. İşlevsel-Kavramsal Metodunun Özellikleri.................
2.3.6.2. İşlevsel-Kavramsal Metodun Eleştirisi........................
2.3.7. TELKİN METODU ...........................................................
2.3.8. CA-OB METODU .............................................................
2.3.8.1. Ca-ob Metodunun Özellikleri.......................................
2.3.8.2. Ca-ob  Metoduyla Dil Becerilerinin Öğretimi.............
2.3. YABANCI DİL ÖĞRETİM TEKNİKLERİ.........................................
2.3.1. Grupla Öğretim Teknikleri................................................
2.3.1.1. Gösteri (Demonstration)...............................................
2.3.1.2. Soru-Cevap  Tekniği (Questıon And Answer)...............
2.3.1.3. Drama ve Rol Yapma (Drama And Role-Play).............
2.3.1.4. Benzetim (Sımulatıon)...................................................
2.3.1.5. İkili ve Grup Alıştırmaları ...........................................
2.3.1.6.  Mikro Öğretim (Mıcro Teachıng)................................
2.3.2. Eğitsel Oyunlarla Öğretim Teknikleri .............................
2.3.2.1. Eğitsel Oyun Çeşitleri ve Oynama Biçimleri...............
2.3.2.1.1. İletişim Oyunları (Communication Games)...........
2.3.2.1.2. Gramer Oyunları (Grammar Gamas).....................
2.3.2.2. Bireysel Öğretim Teknikleri.........................................
2.3.2.3. Bireyselleştirilmiş Öğretim .........................................
2.3.3. Programlı Öğretim  (Programmed instriction )................
2.3.3.1. Dil Lâboratuvarları.......................................................
2.3.3.2. Televizyonla Yabancı Dil Öğretimi.............................
2.3.3.3. Bilgisayar Destekli Yabancı Dil Öğretimi...................

BÖLÜM  III

ARAPÇA TEMEL DİL BECERİLERİNİN ÖĞRETİMİ

1. ARAPÇA DİNLEME VE ANLAMA ÖĞRETİMİ.................................
1.1. Arapça Seslerin Öğretimi..............................................................
1.2. Dinleme ve Anlama Öğretiminin Esasları....................................
1.3. Dinleme ve Anlama Becerisinin Geliştirilmesi...........................
2. ARAPÇA KONUŞMA BECERİSİ ÖĞRETİMİ.....................................
2.1. Konuşma Becerisi Öğretiminin Önemi........................................
2.2. Konuşma Becerisi Öğretiminin Esasları......................................
2.3.  Konuşma Öğretimi Alıştırma Teknikleri....................................
2.4. Konuşma Becerisi Öğretiminde Kart Tekniği..............................
2.5. Konuşma Becerisi Öğretiminde Hikâye Tekniği..........................
3. ARAPÇA OKUMA BECERİSİ ÖĞRETİMİ..........................................
3.1. Okuma Becerisi Öğretiminin Önemi............................................
3.2. Sesli Okuma Öğretimi...................................................................
3.3. Sessiz Okuma Öğretimi................................................................
3.4. Okuma Öğretiminde Uygulanan Teknikler..................................
3.5. Okuma Öğretiminde Kullanılan Teknik Araçlar..........................
3.6. Okuma Öğretimi Problemleri ve Çözüm Yolları.........................
4. ARAPÇA YAZI VE KOMPOZİSYON ÖĞRETİMİ..............................
4.1. Yazı Öğretimi Dersinin Uygulanması..........................................
4.2. Yazı Öğretiminin Genel Esasları..................................................
4.3.1. Heceleyerek İmlâ Öğretim Tekniği...................................
4.3.2. Görsel İmlâ Öğretim Tekniği............................................
4.3.3. Deneysel İmlâ Öğretim Tekniği........................................
4.3.4. Yaygın İmlâ Düzeltme Teknikleri.....................................
4.3. Hat Öğretimi..................................................................................
4.4. Kompozisyon Öğretimi.................................................................
4.5. Noktalama İşaretleri ve Öğretimi.................................................
5. ARAPÇA DERS KİTABININ ÖZELLİKLERİ......................................
5.1. Ders Kitabının Genel Hedefleri....................................................
5.1.1. Ders Kitabında Dinleme ve Anlama Öğretimi..................
5.1.2. Ders Kitabında Konuşma Becerisi Öğretimi....................
5.1.3. Ders Kitabında Okuma Becerisi Öğretimi........................
5.1.4. Ders Kitabında Yazı Becerisi Öğretimi............................
5.1.5. Ders Kitabında Dil Bilgisi Öğretimi Teknikleri...............
5.2. Ders Kitabının Teknik Özellikleri................................................
5.2.1. Ders Kitabı Konularının Seçim Tekniği...........................
5.2.2. Ders Kitabına Yardımcı Teknik Araçlar...........................
BİBLİYOGRAFYA....................................................................................


ÖNSÖZ
Hamd âlemlerin Rabbi Allah'a, salat ve selâm, âlemlere rahmet olarak gönderilen Resulüne olsun.
İslâmiyet'le birlikte Türkler arasında özel ilgi görmeye başlayan Arapça, tarihî süreç içinde medrese odaklı çeşitli öğretim evreleri geçirdi. Genellikle sarf-nahiv öğretimi esasına dayanan Arapça öğretimi, daha sonraları yabancı dil öğretimi özelliğinden tamamen uzaklaşarak Osmanlıcanın imlâsı maksadına dönüştü. Arapça bilmek sarf-nahiv bilmekle özdeşleşerek, iletişimde kullanılmayan gramatikal dil öğretimi şeklini aldı ve günümüze kadar sürdü. Bunun için günümüzde sarf-nahiv öğretiminin yabancı dil olarak Arapça öğretimine hizmet edecek şekilde bilimsel metot ve tekniklere uygun olarak yeniden düzenlenmesi gereği ortadadır.
Bu ihtiyacı gidermek için yapılan bu araştırmada, öncelikle kural güdümlü bir düzen olan dilin genel tanımı ve ondan doğan yabancı dil öğretim teori, metot ve teknikler incelendi. Sonuçların bilimsel açıdan karşılaştırmalı olarak değerlendirilmesi için Arapçanın yabancı dil olarak öğretim tarihinin kısaca incelenmesi gerekti. Bu sonuçların ışığında yüzyıllardır sürdürülen Arapça analitik dil bilgisi öğretimi yerine, fonksiyonel Arapça öğretimini gerçekleştirme yolları belirlenmeye çalışıldı. Bunun için yabancı dil olarak Arapça temel dil becerilerinin öğretim veya edinim kuralları belirlendi. Yaşayan bir dil olan Arapçanın öğretiminde otomatik uygunluk melekesini öğrencilerde oluşturma yolları arandı. Bunu kazandıracak olan iletişim alıştırmalarının önem ve uygulanış şekilleri ortaya konulmaya çalışıldı. 
Arapçanın yabancı dil olarak öğretilmesi, aynı zamanda iletişimde kullanma becerisinin kazanılmasının da temeli sayılır. Ancak son yıllarda sözlü veya yazılı iletişimde kullanma becerisini geliştirme niteliğini taşımadığı hâlde, aşırı sarf-nahiv öğretimine tepki olarak doğan pratik Arapça öğretimi, dilbilgisi kurallarını hiçe sayma ve hiçbir metoda dayanmadan rast gele konuşma öğretimi şeklinde yapıldığından bir yenilik getirmedi. Arapça sarf-nahiv ile yazı dili esas alınarak yapılan imlâ öğretimi, ses öğretiminin yetersiz kaldığı için ileri seviyelerde yazı problemlerini beraberinde getirdi. Öğretimde yazılı iletişim aracı olan kompozisyonun hiç yerinin olmaması Arapça öğretiminin temel başarısızlık sebeplerindendir. Öğretimde metin ve fonksiyonel dilbilim metotlarına uygun, Arapçayı Türkçeyle karşılaştırmalı yabancı dil olarak öğreten kitap ve teknik araçların kullanılmaması ve problemleri çözecek, yeni yöntemleri bilimsel araştırmalar yaparak geliştirecek çağdaş yabancı dil öğretmenlik eğitimi almış Arapça öğretmenlerinin olmaması, öğretimin gelişmeme sebeplerinden sayabiliriz.
Arapça öğretiminde metot ve motivasyonun özel önemi vardır. Öğretimi motive edecek sebep olarak Türkiye'nin Arap ülkeleriyle kültürel ve ekonomik çıkarlar birliği oluşturan bir coğrafyada bulunması yeterlidir. Ekonomik, stratejik, dinî, diplomatik, turizm ve ticaret gibi çok farklı alanlarda kullanılan Arapçanın önemi, alan dili olarak öğretilmesini gerektirmektedir. Ancak hiçbir ihtiyaç analizi yapılmadan, dil eşiğini esas alan özel maksatlı öğretim programları hazırlanmadan, tüm alanlarıyla öğretilmeye çalışılması "Arapça zor dildir, öğrenilemez." düşüncesini doğurdu. Bu olumsuzlukların aşılması için sistemli bir düzenleme yapılarak çağdaş metot ve tekniklere uygun öğretilmesi gerekir. Bu da pek çok gencin en verimli çağda öğretimden uzaklaşmasını veya yetersiz yetişmesini engeller. Arapçanın yabancı dil olarak, bilimsel yöntemlerle öğretilmesi, öğrenciyi motive ederek zaman ve insan israfını önleyeceğinden eğitim ve ekonomiye katkısı açıktır. Bunun için yabancı dil olarak Arapça öğretimini geliştirerek uygulayacak akademik bir kurumun bulunması bir ihtiyaçtır. 
İslâmî araştırmalarda Arapçanın önemi ile öğretim metotlarının eksikliği bu alanda çalışan herkesin kabul ettiği bir gerçektir. Bu ihtiyaç beni, insanlığın nur ve hidayet rehberi Kuranıkerim’in dili Arapçanın öğretim metot ve tekniklerini araştırmaya sevk etti. Yabancı dil olarak tüm Arapça öğreten merkezler ile yayınlarını inceledim. Bu metot ve teknikleri, öğretiminde uygulayarak bize uygunluğunu belirlemeye çalıştım. Sonuç; Arapçanın da kendisine mahsus yollarla öğretildiğinde öğretiminin kolay olduğudur. Arapçanın yabancı dil olarak öğretimi metot ve teknikleri alanında yapılan bu ilk çalışmanın problemleri çözmeye ilk adım ve ülke çıkarlarına hizmet etmesi dileğiyle... 
                                                                                                                                   Dr. Candemir Doğan